16. decembra 2014

Píseň Ledu a Ohně 01: Hry o trúny

Hru o tróny najskôr všetci už poznáte a predpokladám, že väčšina z Vás ju aj miluje tak ako ja, ale ani tento fakt mi nezabráni v tom, aby som na túto knihu napísal recenziu! Ja viem, že skoro všetci tú knihu už doma máte alebo sa jej už nikdy nedotknete, ale takouto formou chcem na začiatku svojho blogu ľuďom aspoň ukázať čo čítam respektíve aký štýl kníh ma baví, tak dúfam, že túto recenziu aspoň trochu oceníte.


Hry o tróny sa odohráva v Západozemi, čo je vlastne fiktívna krajina, ktorá v celku pripomína Veľkú Britániu (teda aspoň mne). Nachádza sa tu jedno kráľovstvo, ktoré je zostavené zo siedmych menších a v tých žije obrovské množstvo ľudí rozdelených do rodov, ktoré majú svoje špecifické erby, "slogany", zvyky a mnohé iné veci. V knihe neexituje jeden hlavný hrdina, ale veľa dôležitých postáv, ktoré svojím správaním ovplyvňujú celý svet. Dokonca aj jednotlivé kapitoly sa volajú podľa mien postáv, ktoré sú "hlavnými hrdinami" tejto kapitoly. Medzi hlavné rody patria napríklad rod Stark, rod Lannister, rod Baratheon, rod Martell alebo rod Targaryen.

Príbeh tohto diela sa odohráva v období po veľkej vojne počas, ktorej bol z trónu zosadený vládnuci rod Targaryenov a novým kráľovským rodom sa stal rod Baratheon. Kniha začína cestou samotného kráľa Západozeme na sever za starým dobrým priateľom, ktorému kráľ chce ponúknuť prácu, ktorá zmení celú Západozem navždy. Práve sa začína Hra o Tróny, v ktorej buď vyhráš alebo zomrieš. (Avšak nechcem už ďalej prezrádzať, keby si túto recenziu náhodou prečítal niekto, komu sa toto dielo do rúk ešte nedostalo.)

Na knihe a vlastne na celej sérii ma neskutočne uchvátili zvraty, ktoré autor s tak veľkou obľubou vsádza do svojich kníh. Tieto zvraty dokážu miestami šokovať, ale pár krát sa dajú aj predvídať. G. R. R. Martin sa nebojí písať v knihe o všetkom, či už sú to základné ľudské potreby, sex alebo krvavé/ brutálne detaily niektorých udalostí. Za plus, teda aspoň pre mňa :D, beriem aj rozsah celej knihy, ktorý je viac ako dostačujúci, keď uvážime, že nás čaká ešte veľa dielov. Koniec knihy je naprosto geniálny a priam volá po ďalšej knihe, teda po ďalšej časti!

Na druhej strane však niektorým môže prekážať absencia hlavného hrdinu, ktorý bude v centre všetkého diania, ktorý bude neporaziteľný. Práve toto robí knihu, aj celú sériu tak populárnou. Autor nám ukazuje, že každý raz umrie a smrť neušetrí nikoho, či už človek žije čestný život alebo je to ten najpodradnejší zlodej alebo žobrák, každý raz umrie, či už pomocou niekoho druhého alebo úplne prirodzene a hlavne sa to týka tých, čo sa do hry o tróny chtiac či nechtiac priplietli.

Na záver by som len dodal, že táto kniha a rozhodne aj celá séria stojí zato. Nebojte sa a vyskúšajte ju, väčšine z Vás sa určite zapáči. George R. R. Martin mi nedáva inú možnosť ako dať tejto knihe 5/5 a tešiť sa na ďalšiu časť!







Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára