30. októbra 2015

Keď sa potrebujem vyrozprávať 01 - Komiks, stojí naozaj zato? Ako ho teda hodnotiť?

Už od začiatku môjho "pôsobenia" medzi knižnými bloggermi som si všimol, že veľa ľudí často robí akési "vykecávačky", pri ktorých sa vyjadrujú k rôznym, či už vážnym alebo triviálnym témam. Občas som sa aj ja pohrával s tou myšlienkou, že niečo také skúsim napísať aj ja, ale nikdy som nenašiel na nejakú zaujímavú tému, ku ktorej by som chcel vyjadriť svoj názor. Toto sa však nedávno zmenilo a túto zmenu vyvolal môj záujem o komiksy a hlavne nazretie do sveta predaja/ nákupu/ vydávania komiksov v Českej republike. Stoja teda komiksy za tie peniaze a za tú snahu? Dokážu sa vyrovnať klasickej knihe, na ktorú sme všetci zvyknutý ?




Podľa môjho malého prieskumu okolia som spoznal tri typy ľudí, teda tri typy vzťahov ku komiksom. Tých čo komiksy milujú, tých čo nepoznajú nič iné než Marvel/DC komiksy a tých, čo považujú komiksy za niečo menej cenné, ba až podradné oproti klasickej knihe, teda nehodné tej ceny, za ktorú je toto obrázkové dielo predávané. Sám som ešte pred nedávnom patril do tretej spomínanej skupiny. Komiksov som sa v podstate bál. Myslel som si, že ich hodnota, či už z hľadiska príbehu alebo len obyčajnej ceny v obchode sa ani zďaleka nemôže porovnávať s klasickou knihou a tým pádom som odsúdil úžasné diela a výtvory do "temnôt zabudnutia". Pán Dort z Comics Centra tento, tak povediac "problém" nazval zaujímavým spôsobom a to tak, že citujem: "ľudia proste nevedia komiksy čítať". Tento výrok však nemá nikoho uraziť, práve naopak má vniesť svetlo tam kde dlho bola tma. 


Čo to vôbec znamená? A ako sa teda môžeme naučiť čítať tie komiksy? Vysvetlenie je v celku jednoduché. Väčšina z nás prikladala kvalitu a hodnotu diela k počtu slov, teda k veľkosti textu, čo malo za následok to, že keď sme uvideli pár textových bublín v komikse oproti obrovskému množstvu textu v knihách, tak naša voľba bola jasná. V tomto prípade nám však unikal jednoduchý detail, ktorý však všetko, aspoň teda v mojom prípade, mení. Väčšina textu kníh totiž slúži nie na dialógy, ale práve na dôležitý opis či už prostredia, situácii alebo pocitov postáv. V komikse však toto všetko prevezme z náručia textu kresba. Kresba nám bez jediného slova a zároveň dostatočne bohato opíše prostredie, v ktorom sa príbeh odohráva, podľa výrazov tvári nám zas ukazuje, čo postavy cítia, či už sa jedná o ich najhlbšie skryté strachy alebo závidenia-hodné radosti, a taktiež nesmieme zabudnúť ani na rôzne situácie, či už akčné súboje alebo pokojné scény. Niektoré kresby sú tak detailné, že som väčšinu času strávil iba sledovaním obrázkov a hľadaním aj toho najmenšieho detailu, ktorý by ma preniesol hlbšie do deja.


Aj keď sa teda naučím komiksy "čítať", nájde sa tam niečo aj pre mňa ak napríklad nemám rád Marvel ani DC? Komiksy sú rovnako rôznorodé ako klasické knihy, avšak ich rôznorodosť je navyše obohatená aj rôznymi štýlmi kresby, napríklad čiernobiela vs. farebná, jednoduchá vs. zložitá, zameraná na to vs. zameraná na niečo úplne iné,... Ak máte chuť na jednoduchý krvák, sarkastický humor, vážny zložitý príbeh alebo kombináciu všetkých spomínaných, tak sa vždy nájde niečo pre vás, niečo, čo sa vám bude rozhodne páčiť.


Na záver by som chcel len dodať, že sa jedná o môj pohľad na celú vec, a že týmto článkom nechcem nikoho obviniť z toho, že slepo prehliada komiksy alebo niečo nechápe, teda nikoho nechcem uraziť. Chcel som len poukázať na to "čaro" komiksu a na umenie kresby, ktorá dokáže rovnako dobre porozprávať celý príbeh, ako to dokáže aj pracne napísaný text. Nezahadzujte teda komiksy do zabudnutia, ale skúste im dať šancu. Nemusí sa to páčiť alebo sadnúť každému, ale niekomu to môže zmeniť pohľad na všetko. Presne tak ako to zmenilo mňa... tak skúste sa teda nad tým zamyslieť.   

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára